Monday, December 27, 2010

DIA SUDAH LAMA

tersenyum aku melihat gelagat pakcik tua sedang minom kopi panas sambil rokok gulong dimulutnye,
dan mengusik semua org digerai mkan sambil menonton perlawanan bola MALAYSIA vs INDON,tampa
segan silu aku pun mengambil kerusi dan dudok satu meja dengn dia kerana ingin mendegar cerita dari dia

katanya " pakcik hisap rokok daun,kamu pula hisap rokok kotak.."
katanya lagi " pakcik minom air kopi,kamu pula minom milo ais.."
aku hanya senyum sambil menundukkan kepala..
katanya lagi " pakcik bermisai,kamu ade misai?
aku tergelak..

kemudian aku mendongakkan kepale sbb tiba2 suasana menjadi sngt senyap,
aku memandang pakcik tu,kelihatan air mata mengalir dari nya..

aku terdiam seketika dlm sorakkan gembira Malaysia menjaringkan gol keTIGA,
terukir senyuman diwajah pakcik itu,lalu aku memberanikan diri menanya kenapa pakcik menagis..
pakcik itu jawap "sbb aku sudah lame..banyak beza antara kita,"
"cu,cu rase cu sudah lame atau tidak lame...."tanya pakcik itu
lalu aku terdiam seperti pendiam yg mendiam kan diri dlm diam..




"kita cuma sementara"





No comments:

Post a Comment